Svimmelhet

Svimmelhet

Svimmelhet er en av våre vanligste helseplager og er et symptom på at kroppens balansesystem ikke fungerer som det skal. Dette kan det være mange årsaker til.

Balansesystemet består av flere sentre i hjernen som mottar og bearbeider sanseinformasjon fra syn, balanseorganene i det indre øret og bevegelsesapparatet. Svimmelhet oppstår når hjernen vår oppfatter informasjonen den får om kroppens posisjon fra de ulike sansene våre som motstridende.

Årsaker til svimmelhet

Balansen din er avhengig av sanseinformasjon fra øyne, balanseorganer og kroppens muskler og ledd. Svimmelhet kan derfor være et symptom som kan ha mange forskjellige årsaker. De fleste årsakene til svimmelhet er heldigvis ufarlige. Dersom svimmelheten din ledsages av symptomer som hørselstap, kraftig øresus, synsforstyrrelser, feber, kraftig hodepine, hjertebank, brystsmerter eller pustevansker, bør du kontakte lege for å utelukke underliggende sykdomstilstander.

Krystallsyke

Balanseorganene gir opphav til krystallsyke. Disse sitter i det indre øret og kalles for labyrinten. Fra labyrinten går balansenerven inn til hjernestammen.

De vanligste problemene med de spesifikke balanseorganene her er krystallsyke (Godartet stillingssvimmelhet eller BPPV).

Denne tilstanden oppstår idet små kalkkrystaller som naturlig hører til i balansesystemet like utenfor labyrinten kan forville seg inn i labyrintens bueganger som skaper «falske» signaler om at det går rundt. Dette oppstår ofte akutt og gir kraftige svimmelhetsanfall når en skifter stilling, spesielt idet man legger seg ned eller setter seg opp fra liggende stilling, eller dersom man snur på hodet i liggende. Denne svimmelheten kan ofte behandles enkelt, trygt og effektivt med Epley’s manøver som kiropraktorene ved Hønefoss Kiropraktikk og Rehabilitering behersker og ved hjelp av akupunktur.

Betennelse på balansenerven (Vestibularisnevritt)

Betennelse på balansenerven (Vestibularisnevritt) kan komme i forbindelse med virusinfeksjon fra for eksempel hals, bihule eller øre. Symptomene her kan være mer konstante og ikke så avhengige av hode- eller kroppsstilling. En betennelse på balansenerven vil oftest forsvinne av seg selv etter 3-6 uker. I svært få tilfeller vil disse symptomene være plagsomme over lengre perioder.

Nakkens rolle i svimmelhetsplager

Nakken er programmert til automatisk å la hodet følge sanseinntrykk fra syn og hørsel. Ser vi noe som beveger seg i synsfeltet eller hører en lyd bak oss, vil vi automatisk snu hodet for å orientere oss. Nakken er også programmert slik at vi automatisk vender hodet i kroppens bevegelsesretning.

Balansesentrene får også hele tiden viktig informasjon fra leddene øverst i nakken, som inneholder svært mange ”bevegelsessensorer”, om hodets stilling i forhold til kroppen. Balansesystemet er helt avhengig av korrekt informasjon fra muskler og ledd øverst i nakken. Lett til moderat svimmelhet kan ofte skyldes leddrestriksjoner og muskelspenninger øverst i nakken som fører til at signalene fra sanseorganene i nakken ikke stemmer overens med øvrige balanseorganer.

Andre årsaker til svimmelhet:

• Stress, uro og angsttilstander

• Bivirkninger av medikamenter

• Sykdommer i sentralnervesystemet

• Sirkulasjonsproblemer

• Høy alder

Behandling av svimmelhet

Først må kiropraktoren, akupunktøren eller fysioterapeuten finne ut hvilken type svimmelhet du har.
En grundig undersøkelse av nakkens funksjon er nyttig for de fleste pasienter med svimmelhet da hele, eller deler av, årsaken til problemet kan ligge der. Vi vil da kunne gi deg effektiv og trygg behandling for å gjenopprette normal funksjon i de deler av nerve-muskel-skjelettsystemet som forstyrrer balanseapparatet. Feilfunksjoner i nakken vil også kunne forsterke andre svimmelhetstilstander slik at behandling av disse kan være en viktig del av et tverrfaglig rehabiliteringsopplegg ved svimmelhet.

Balansetrening

Det beste rådet for å forebygge balanseproblemer er aktivitet som stimulerer balanseapparatet. På samme måte som muskulatur, skjelett og ledd er avhengig av aktivitet og trening må balanseapparatet holdes i aktivitet. Hvis enkelte deler av balanseapparatet er skadet kan andre deler av systemet effektivt trenes opp for å kompensere for dette. Treningen ved svimmelhet har som hensikt å utfordre balansesystemet slik at man får bedret balansefunksjonen. Mange skader og fall i eldre år skyldes dessverre svimmelhet, og kunne vært unngått. Treningen må tilpasses graden av plager.

tilbake til toppen