Om kiropraktikk

Kiropraktorer er eksperter innenfor muskel- og skjelettsystemet. Kiropraktikk har utviklet seg til å bli en moderne, kunnskapsbasert helseprofesjon, og er i dag en viktig del av helsevesenet. 1/3 av alle nordmenn med smerter i muskler og ledd oppsøker i dag kiropraktor. Kiropraktoren har tradisjonelt hatt ryggsøylen som spesialfelt, men er spesielt god på å vurdere funksjonen i hvert enkelt ledd i kroppen.

Hva gjør en kiropraktor?

Undersøkelse:
Kiropraktoren tar en grundig sykehistorie og undersøkelse for å finne årsaken(e) til symptomene dine. De vurderer ledd, skjelett, muskulatur, bindevev og nervesystem og gir deg informasjon om din tilstand. Hvis kiropraktoren trenger mer informasjon for å finne årsaken til plagene, kan de henvise til MR/røntgen/CT eller legespesialist.

Behandling og forebygging:
Behandlingen til en moderne kiropraktorer inkluderer flere teknikker, og blir tilpasset individuelt etter dine behov og din diagnose. De manuelle teknikkene som benyttes er manipulasjon/leddjustering, mobilisering, traksjon, tøyeknikker og massasje. Noen kiropraktorer brukerogså spesialverktøy, som f.eks. Graston, nåler og laser.

En sentral del av oppfølgingen er forebyggende råd og veiledning. Dette innebærer alt fra enkle tips mot akutte ryggsmerter, til råd om tilrettelegging på arbeidsplassen, stressmestring, avspenning og konkrete øvelser for nakkesmerter, vondt i ryggen, skulderplager eller annet.

Primærkontakt:
Fra 2006 fikk kiropraktorer og manuellterapeuter i Norge status som primærkontakt med selvstendig behandleransvar på lik linje med leger, tannleger og psykologer.

Som primærkontakt kan kiropraktorer

• Rekvirere bildediagnostikk (røntgen, CT, MR)

• Henvise til legespesialist

• Henvise til fysioterapi

• Sykmelde inntil 12 uker

Trygderefusjon:
Alle kiropraktorpasienter i Norge får automatisk dekket en del av behandlingen gjennom trygdeandel. Du trenger ikke legehenvisning for å få dette. Se helsenorge.no for oppdaterte takster.