Nakkesmerter og hodepine

Nakkesmerter

Nær halvparten av alle pasienter som oppsøker hjelp hos oss har forskjellige nakkeproblemer. Nakkens funksjoner er kompliserte og spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet.

Nakken er en lang og slank struktur som stadig må stabilisere for store krefter. Dette stiller et særlig krav til god utholdenhet og aktivering av nakkens muskulatur. Disse musklene deltar også i et komplekst samspill med øyebevegelser, pust og skulderbevegelser.

Plager i nakken kan gi seg til kjenne gjennom forskjellige symptomer som eksempelvis plutselig stivhet, smerter i øvre/nedre nakke eller skulderparti, smerter eller prikking i armer og/eller hender, hodepine, svimmelhet eller en følelse av ustøhet. Siden også andre typer skade eller sykdom kan forårsake flere av disse symptomene er det lurt å få utredet årsaken til dine plager. Vi hjelper deg med dette og henviser til diagnostiske undersøkelser og spesialisthelsetjenesten der det er behov for dette.

På grunn av nakkens mange oppgaver og tilknytning til andre kroppsdeler er det mange potensielt underliggende årsaker til nakkesmerter. Dette kan være en akutt skade, inaktivitet, statiske arbeidsstillinger, gjentagende arbeid, stress, synsproblematikk, dårlig stabilitet i skulder og skulderbue eller redusert styrke og utholdenhet i nakkemuskulaturen. Vi kan grovt dele nakkesmerter inn i kategoriene akutte nakkesmerter (”låsninger” i nakken/ kink), langvarige/ kroniske nakkesmerter, nakkesmerter med hodepine, anspent nakkemuskulatur (”kontornakke”) og prolaps i nakken med utstrålende smerter til armer og hender.

I tillegg til å behandle smerten er vår oppgave å hjelpe deg avdekke hvilke slike faktorer som eventuelt spiller inn i dine plager. Dette er viktig for å skape en varig forbedring og for å veilede videre. I behandlingen av den enkelte pasient legges det vekt på å se pasienten i et helhetsperspektiv etter en totalvurdering.
De fleste nakkesmertepasienter har god nytte av kiropraktorbehandling også pasienter med utstrålende smerter til armen. Ved langvarige plager er et tverrfaglig samarbeid nyttig. Vi har spesielt god erfaring med å kombinere kiropraktikk, akupunktur, massasje, øvelser og fysioterapi ved langvarige nakkeplager.

Hodepine

Generelt om hodepine

Hodepine er en av våre vanligste plager, og har mange og sammensatte årsaker. Mange pasienter oppsøker kiropraktor eller akupunktør for å finne årsaken til smertene og finne frem til riktig behandling. Selv om hodepine sjelden skyldes underliggende alvorlig sykdom skal kraftig, akutt og langvarig hodepine alltid tas på alvor.

De vanligste hodepinene vi ser er nakkebetinget hodepine, migrene og spenningshodepine.

Nakkebetinget hodepine

Kalles også for cervikogen hodepine. Smertene sitter som regel på den ene siden av hodet. Skyldes ofte funksjonsforstyrrelser i nakkeleddene og omkringliggende muskulatur. Dette medfører uhensiktsmessig bevegelsesmønstre som igjen vedlikeholder smerten.

Beskrives ofte som moderat til kraftig i intensitet. Episodene er av varierende varighet og hodepinen beskrives ofte som ikke-pulserende, og ikke-skjærende i kvalitet, i motsetning til migrenen.

Migrene

Migrene skiller seg klart fra andre typer hodepine og kan inndeles i klassisk og vanlig migrene. Klassisk migrene har karakteristiske forvarsler før smertene inntreffer som kalles for aura, mens ved vanlig migrene er det ingen aura. Det er viktig å ikke glemme at migrenepasienten også kan ha andre typer hodepine i tillegg til migrenen.

Årsaken og de underliggende mekanismene til migrene er komplekse og ikke fullstendig kartlagt. Anfallene skyldes biokjemiske reaksjoner i den delen av nervesystemet som regulerer blodsirkulasjonen til hjernen.

Typisk for migrene er

• Anfall som varer i mellom 4 og 72 timer

• Typisk ensidig hodepine som kan skifte side fra gang til gang

• Hodepinen beskrives ofte som pulserende

• Moderat til kraftig intensitet

• Forverring ved fysisk aktivitet

• Ved anfall oppleves ofte overfølsomhet mot lyd/lys og/eller kvalme og oppkast

Spenningshodepine

Også kalt stresshodepine

• Smertene kan gå til begge sider av hodet

• Begynner ofte som muskelsmerter i nakke og skuldre, som sprer seg til bakhodet og frem mot pannen, føles ofte som et stramt bånd

• Vanligvis uten kvalme eller forvarsel

• Ofte stressrelatert

Dette kan vi gjøre

Kiropraktor- og akupunkturbehandling har vist seg å kunne redusere både anfallshyppighet og -intensitet hos personer med migrene. Det er derfor fornuftig for alle migrenepasienter å få undersøkt og behandlet alle migreneutløsende faktorer i muskelskjelettsystemet.

Hovedmålsettingen ved behandling er å redusere smerte og øke livskvalitet ved å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem. I behandlingen av den enkelte pasient legges det vekt på å se pasienten i et helhetsperspektiv etter en totalvurdering. Vi anvender hovedsakelig hendene og sterile engangsnåler i selve behandlingen og bruker en rekke metoder og – teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem:

• Spesifikk leddbehandling – manipulasjon eller mobilisering

• Nålbehandling - klassiske akupunkturpunkter, triggerpunkter, segmental- og distalbehandling

• Tøyninger

• Muskulære teknikker