Om akupunktur

Akupunkturens unikhet bygger på en helhetstenking der teori om den psykiske helsen kombineres med spesifikk kunnskap om bevegelsesapparatets muskler, skjelett, ledd og nervesystem.

Vi utfører både medisinsk akupunktur (IMS) og tradisjonell akupunktur (TKM), i tillegg til kopping og massasje. Ofte er en kombinasjon av klassisk- og medisinsk akupunktur en svært effektiv behandlingsform.

Hva gjør en akupunktør?

En akupunktørs verktøykasse er sammensatt og er et resultat av både biomekanisk-, anatomisk-, vestlig medisinsk- og østlig medisinsk forståelse.

Alle nye besøk innledes med en samtale og en grundig undersøkelse for å finne årsaken til problemet. Målet med behandlingen er å gjenopprette kroppens egen balanse og bevegelsesmønster for slik å få deg smertefri og bedre.

Dette oppnås ved å kombinere både perifer- og segmentalbehandling.

All behandling som inkluderer bruk av nåler, benyttes det kun ultratynne, sterile, engangsnåler.

Akupunktur benyttes ofte i behandling av:

• Akutte og kroniske smerter i muskler og ledd

• Allergi

• Astma

• Akutt og kronisk bihulebetennelse

• Fordøyelse

• Hodepine/migrene

• Høyt blodtrykk

• Idrettsskader (overbelastning, strekk og overtråkk)

• Menstruasjonsplager(smerter, PMS med mer)

• Nevrologiske lidelser som hodepine, migrene, trigenimusnevralgi, ansiktslammelser, isjialgismerter

• Potensproblemer og infertillitet

• Plager i svangerskapet (som kvalme og bekkensmerter) og fødselsmodning

• Plager i overgangsalderen (hetetokter, søvn m.m)

• Søvnproblemer

• Urinveisplager

• Lette depresjoner, angst søvnløshet og uro.

Undersøkelse:
Den kliniske undersøkelsen består av både aktive og passive ortopediske og neurologiske tester som, sammen med sykehistorien din, vil kunne danne et helhetlig bilde og legge grunnlag for en skreddersydd behandling for deg og ditt problem. Pulsdiagnose og tungediagnose som gir akupunktørene informasjon om energibalansen i kroppens organer vil vanligvis bli gjennomført.

Vi beregner alltid god tid til undersøkelse og samtale ved første møte.

Hvis akupunktøren trenger mer informasjon for å finne årsaken til plagene, kan kiropraktoren henvise til MR/røntgen/CT eller legespesialist.

Behandling og forebygging:

Akupunkturbehandling er en trygg og effektiv behandlingsform. Det er ikke smertefullt å få nålebehandling, men når nålen treffer akupunkturpunktet kan man føle et lett trykk eller spreng i punktet. Pasienten ligger i ro i ca. 30 minutter under behandlingen. Nålene kan stimuleres under behandlingen på forskjellige måter, enten for hånd eller med varmende urter eller svak strøm.

Behandlingen til en kvalifisert akupunktør inkluderer flere teknikker og blir tilpasset individuelt etter dine behov og din diagnose. Behandlingene vil kunne variere etter hva som er underliggende problematikk, samt symptomenes karakter og lokalisasjon.

IMS - Intramuskulær stimulering

Innenfor medisinsk akupunktur benyttes det spesifikke teknikker som IMS (intramuskulærstimuli), elektroakupunktur og dryneedling, der fokus er på spesifikke smertepunkter og triggerpunkter. Medisinsk akupunktur baserer seg på teorier fra vestlig medisin. Det er en behandlingsmetode som brukes spesifikt på nevropatier, muskelknuter, muskelspenninger og betennelser. Med IMS behandler vi både segmentalt og distalt.
Når nålen treffer riktig, opplever man ofte at muskelen får en «rykning», for deretter å slappe av.

Tradisjonell akupunktur (TKM)

Behandlingsformen tradisjonell akupunktur har en helhetlig tilnærming til behandling som støtter seg på både vestlig- og østlig medisin.

Kopping

Kopping benytter undertrykk til å bedre sirkulasjonen i huden/muskulaturen og i kroppens indre organer der blodforsyningen er dårlig, for eksempel etter en skade. Behandlingen brukes blant annet ved muskel- og leddsmerter, nakkesleng, hodepine, migrene, dårlig blodsirkulasjon eller som støtteterapi ved annen form for behandling. Behandlingen kan bestå av enten glidende kopping eller stående kopping.

Årsaken til plagene er sentralt for å forhindre at plagene kommer tilbake i ettertid. I tillegg til hovedproblemet ser vi også på underliggende årsaker og andre faktorer som stress, kosthold, søvn, kosthold m.m.

En sentral del av oppfølgingen er forebyggende råd og veiledning. Dette innebærer alt fra enkle tips mot akutte ryggsmerter, til råd om tilrettelegging på arbeidsplassen, stressmestring, avspenning og konkrete øvelser for nakkesmerter, vondt i ryggen, skulderplager eller annet.

Hvem kan kalle seg akupunktør?

En akupunktør, slik Akupunkturforeningen definerer det, er en person som har bestått eksamen fra utdanningsinstitusjon som bygger sin undervisning på de teoretiske og filosofiske rammene av tradisjonell kinesisk medisin, jfr. rammekrav for akupunktører, og kan dokumentere minimum 240 studiepoeng, hvorav minimum 120 studiepoeng er akupunkturfag og 90 studiepoeng medisinske fag.

Akupunktur er en trygg behandlingsform når den utføres av godt utdannede behandlere. Vår akupunktør har minimum 3årig bachelor i akupunktur og videre spesialisering innen IMS og kursing i insomni.

Akupunktur er godt dokumentert og du også lese mer om forskning på www.akupunkturforeningen.no.