Kneplager

Generelt om knesmerter

Strukturer som ofte forårsaker smerter i og rundt knærne inkluderer menisk, muskelfester, leddbånd og leddflater. Plager kan oppstå som følge av enkelte hendelser, uhell eller ved repetert belastning over tid. Hvilke krefter kneet utsettes for påvirkes også av hvordan man stabiliserer og beveger nærliggende ledd i f.eks. bekken, hofter og ankler. Svak eller dårlig koordinert stabiliseringsmuskulatur rundt disse leddene kan således bidra til økt biomekanisk stress i kneet, noe som på sikt kan lede til smerter. Derfor er det nyttig å undersøke bevegelsesapparatet som helhet, slik at eventuelle medvirkende årsaker til plagene avdekkes og kan adresseres.

Vår kiropraktor vil ved behov kunne henvise til røntgen- eller MR-undersøkelse for å avdekke skadens natur og omfang.

Behandling for knesmerter kan bestå av rehabiliterende trening, mobilisering, manipulasjonsbehandling, sterilisert nålbehandling for bedret sirkulasjon, bløtvevsbehandling og råd om tilpassing av fysisk aktivitet og daglige gjøremål. Dette har blant annet vist seg effektivt for symptomer fra kneslitasje og patellofemoralt smertesyndrom.

Fremre kneskjellssmerte

Pasienten får smerteøkning ved sitting med bøyde knær. Kinobesøk er ubehagelig og huksitting er smertefull og vanskelig. Å gå ned trapper eller en bratt nedoverbakke medfører økt smerteopplevelse.

Diagnosen er ikke alltid like lett å stille fordi det er mange andre knediagnoser som har overlappende symtomer. En øvet kliniker derimot vil kunne skille diagnosen fra lidelser som meniskskader, leddbåndsskader og kneskjellsskader (Jumper’s Knee/ hopperkne).