Arm og hånd

Tennisalbue / golfalbue

TENNISALBUE eller musearm er en tilstand som er relativt hyppig i befolkningen. Symptomene oppleves som skarp, stikkende smerte over knokkelen på utsiden av albuen. Smerten forverres ved aktivering av involverte muskelgrupper som ved grep, bakoverbøyning av håndleddet samt ved uttøyning.

Smerten kan stråle ned på baksiden av underarmen og ut i fingrene. Smerteopplevelsen kan være borte ved hvile av armen og det er ikke uvanlig at pasienten føler nummenhet i smertefulle området.

Det er sjelden nødvendig med billeddiagnostikk for å stille en korrekt diagnose. Omtrent halvparten av de som utvikler en kronisk tilstand vil oppleve en spontan bedring ved at man regulerer sin egen aktivitet i forhold til hva man tåler.

Behandlingen retter seg mot segmental- og perifer nålbehandling (IMS) eller spesifikke øvelser for området kombinert med uttøyning og ved behov manuell behandling av området.

Ofte vil symptomer fra albuen ledsages av kompensatoriske strategier i nakke og brystrygg, og medfører ømhet og stivhet også her. Derfor vil kiropraktoren eller akupunktøren ofte behandle områder som ikke nødvendig er direkte relatert til der hvor smerten sitter.

GOLFALBUE er betydelig sjeldnere enn tennisalbuen, men tilstanden har mange likhetstrekk. Den store forskjellen er at den involverer musklene som bøyer håndleddet og smertene er lokalisert på innsiden av albueleddet. Behandlingen vil ha mange likhetstrekk, men øvelser vil naturligvis variere for å være spesifikk for den aktuelle diagnose.